Witaj u MajkiD

Witam wszystkich odwiedzających i zapraszam do spacerku

po moim ZAMKOWO - PAŁACOWYM blogu fotograficznym

Niech Was nie zrazi ilość umieszczonych tu zdjęć, postanowiłam potraktować ten mój blog
jako fotograficzn
ą dokumentację odwiedzanych przeze mnie obiektów. W szczególności stronę moją polecam tym, którzy nie mogą na własne oczy zobaczyć tych zamków i pałaców.

Współtwórcą i administratorem tej strony jest mój mąż Daro.

ŚCINAWKA GÓRNA - ZAMEK

Zamek (Sarny)
Scharfeneck
hrabiów von G
ötzen
w Ścinawce Górnej

Zamek Scharfeneck hrabiów von Götzen w Ścinawce Górnej
Lokalizacja: woj. dolnośląskie, pow. kłodzki, gmina Radków

Zamek, pałac czy dwór? W różnych materiałach i wypowiedziach można spotkać właśnie takie określenia dla zespołu Sarny. Ja wybrałam Zamek. A ustalenie prawidłowej nazwy zostawiam historykom zarówno tym amatorom z zamiłowania jak i naukowcom. Mnie bardziej zależy na przedstawieniu tego obiektu na fotografii na mój sposób.

W roku 1590 powstał w Sarnach dwór, skonfiskowany, zresztą jak cały majątek, protestanckim właścicielom w czasie wojny 30-letniej. Po wojnie okoliczne dobra nabył hrabia von Götzen i stworzył tutaj swoją rodową siedzibę. Jak na bogatego człowieka przystało, przebudował dwór, tworząc z niego okazałą rezydencję, godną tytułu jaki posiadał. Pałac był później kilkakrotnie przebudowywany i remontowany, ale kolejne modernizacje tylko dodawały mu piękna.
Majątek von Götzenów sukcesywnie powiększał się, a ich rezydencja cieszyła się sporą popularnością, zwłaszcza w XIX wieku na fali rozwoju turystyki. W 1840 mieszkało tutaj zaledwie 75 osób, ale osada posiadała dwa bielniki, magiel oraz cegielnię. Istniało tutaj także kilka warsztatów tkackich. Obecnie jest to nieco zapomniane przez turystów miejsce. Przez Sarny przechodzi żółty szlak z Tłumaczowa do Nowej Rudy.
Zespół pałacowy składa się między innymi z renesansowego dworu z 1590 roku, kaplicy św. Jana Nepomucena i zabudowań gospodarczych. Dwór był kilkakrotnie przebudowywany i tak w latach 30-tych XVIII wieku nadbudowano klatkę schodową i postawiono obecną ośmioboczną wieżę oraz dodano kilka ozdobnych elementów architektonicznych. Mniej więcej w tym samym czasie powstała kaplica z pięknymi malowidłami przedstawiającymi sceny z życia św. Jana Nepomucena i głoszącymi chwałę dokonań rodziny von Götzen. Namalował je Johann Franz Hoffmann. Z kolei w 1762 roku dobudowano kolejne skrzydło mieszkalne w pałacu. Warto też zwrócić uwagę na spichlerz z dwoma szczytami renesansowymi.
Zespół pałacowy jest dziś w dość opłakanym stanie. Kaplica stoi pusta i tylko malowidła na ścianach zdradzają ślady jej dawnej świetności. Zabudowania pałacu zdradzają z kolei lata zaniedbań w konserwacji, a zabytkowy spichlerz stoi z zawalonym dachem...

Źródło: naszesudety.pl








































































  
Inne budynki folwarczne









Umieszczone zdjęcia wykonano: czerwiec 2013
Ilość zdjęć: 113